Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні “Гей, шуми, Великий Луже”, музика Є. Пасічника. Слухання музики. Д. Бортянський. “Хоровий концерт № 24”

6 КЛАС

Тема 2. Я і музика

Урок 33

Тема уроку. Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні “Гей, шуми, Великий Луже”, музика Є. Пасічника.

Слухання музики. Д. Бортянський. “Хоровий концерт № 24”

Мета уроку: дати дітям поняття про однойменні тональності та закріпити на музичній вправі та пісні; розвивати у дітей вокально-хорові навички та ладо-тональний слух; виховувати інтерес до української народної музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано.

Хід

уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування.

Вправа на розвиток легкості і рухливості голосу.

Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні Гей, шуми, Великий Луже, музика Є. Пасічника. Слухання музики. Д. Бортянський. Хоровий концерт № 24

– Чи звернули ви увагу на знаки? Що ви помітили?

(І частина вправи написана у ре мажорі, бо при ключі два дієзи і тоніка. а II частина – у ре мінорі, а знак при ключі помінявся на один бемоль.)

Давайте просольфеджуємо цю вправу уважно, звертаючи увагу на знаки і зміну ладу. Запам’ятайте, що тональності мажору і мінору, які мають однакову тоніку, але різні ключові знаки альтерації, називають однойменними.

ІІІ. Розучування

пісні.

1. Діти, сьогодні ми вивчимо з вами нову пісню Євгена Пасічника, Дей, шуми, Великий Луже”. Я вам її виконаю, а ваше завдання визначити основний зміст тексту пісні, лад, характер виконання.

Гей, шуми Великий Луже

Слова П. Ребра

Музика Є. Пасічника

Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні Гей, шуми, Великий Луже, музика Є. Пасічника. Слухання музики. Д. Бортянський. Хоровий концерт № 24

Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні Гей, шуми, Великий Луже, музика Є. Пасічника. Слухання музики. Д. Бортянський. Хоровий концерт № 24

То не вітер лине з поля

В придніпровській стороні,

То летить козацька воля

На буланому коні.

Сходить сонце, золотиться,

Мов козацька булава.

Ще не висохла криниця –

Запорізька Січ жива.

Приспів:

Наша мова солов’їна

Піде з нами у віки.

Доти буде Україна,

Доки будуть козаки.

2. Художній показ пісні.

3. Характеристика прослуханого.

Пісня написана у темпі маршу, вона бадьора, мужня, самі слова пісні говорять про те, що Україна знову вільна, а козацька слава не вмре, не поляже. Доки є в Україні козаки, доти жити буде Україна.

4. Розучую пісню за нотним текстом. Звертаю увагу дітей на ключові знаки альтерації. Пісня має заспів і приспів. Заспів звучить у мі мінорі, а приспів – у мі мажорі. Такі тональності називаються однойменними.

У багатьох тактах цієї пісні використана синкопа.

– Що таке синкопа?

– Як називаються тональності, використані у пісні?

Розучую пісню по фразах, звертаю увагу на половинну з крапкою, яку треба протягнути довше.

V. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

Другу половину 18 ст. називають “золотим віком” української музики, бо у той час працювали десятки талановитих композиторів і співаків, але ніхто не здобув такої гучної, тривалої і заслуженої слави, як Дмитро Бортнянський, ніхто не став таким “улюбленцем долі”, чия творчість різноманітна, численна, звучали і в храмах, аристократичних салонах, і з нагоди державних свят. Композитор написав збірку романсів та пісень, 8 клавірних сонат, першим в українській музиці створив Концертну симфонію для семи інструментів. Проте найвидатніші свої твори він написав в жанрі духовного хорового концерту. Більшість з них створена на тексти з Псалтиря, а два присвячені святам церковного календаря – Різдву і Великодню. Музична мова концертів відображає висок; майстерність композитора, вона багата і пишна. Сьогодні ви, діти, послухаєте його “Хоровий концерт № 24”, який починається характерним для протяжної пісні унісонно-октавним заспівом низьких голосів. Уже в наступному епізоді головні поспівки мають типові інтонації українських ліричних пісень.

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого. (Висловлення учнів про почуте).

4. Повторне слухання.

VI. Підсумок уроку.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні “Гей, шуми, Великий Луже”, музика Є. Пасічника. Слухання музики. Д. Бортянський. “Хоровий концерт № 24” - Плани-конспекти уроків по музиці