Партесний концерт

Розділ II ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVII-XVIII СТ.

ТЕМА 2. МУЗИЧНА КУЛЬТУРА

§ 12. Партесний концерт. Хоровий концерт та його творці. Збірка “Сад божественних пісень” Г. Сковороди

Українському музичному мистецтву доби бароко притаманні багатоголосий спів і такі жанри, як хоровий концерт, псалом, кант, романс. Широко застосовувався у той час партесний спів* (від латин. partes – голоси). Співаки, які виконували партесні твори, називалися партесниками.

Партесний концерт

Основним жанром української професійної музики XVII – першої

половини XVIII ст. був партесний концерт*. Як вам уже відомо, слово “концерт” походить від латинського, що означає “змагатися”.

* Партесиий спів – різновид багатоголосого (найчастіше чотириголосого) хорового виконання а capella за окремими партіями (голосами).

* Партесний концерт – одночастинний багатоголосий хоровий твір віртуозного характеру.

Партесний концерт

Сторінка “Мусікальної грамоти” М. Дилецького

Партесний концерт

Фестиваль духовної музики

Отже, саме в партесному концерті епізоди, виконувані ансамблем солістів, протиставляються епізодам, які виконує хор.

В

Україні партесний концерт з’явився наприкінці XVI ст., поступово формувався як жанр, досяг кульмінації свого розвитку та занепав у другій половині XVIII ст. Серед найвидатніших композиторів – авторів концертів – Симеон Пекалицький, Іван Колядчин, Микола Дилецький.

Тексти для творів партесного стилю запозичувалися з літургії, всеношної та інших служб; використовувалися також і світські тексти. За характером музики та образним змістом партесні концерти умовно можна поділити на урочисті й лірико-драматичні (скорботні).

Партесні концерти виконували чоловічі голоси – чоловіки й хлопчики. Темброва палітра концертів була досить багатою. Партесні концерти писали не тільки на духовні, а й на світські сюжети, отже хорова музика відбивала життя народу.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


Партесний концерт - Мистецтво