ТРИЧАСТИННА БУДОВА МУЗИКИ

Урок 29. ТРИЧАСТИННА БУДОВА МУЗИКИ

Вступ
Продовжимо розмову про будову музичних творів.
Ми знаємо, що музичні твори можуть бути одно – і двочастинними. Кількість частин залежить від кількості різних характерів у музиці. Є ще тричастинна будова музики.
Послухайте новий музичний твір, визначте зміст і характер музики, а також кількість частин.
Демонстрація української народної пісні “Соловеєчку, сватку, сватку”
Аналіз прослуханого твору

У веселій, грайливій українській народній пісні “Соловеєчку, сватку,

сватку” діти розповідають солов’ю про вирощування маку (як мак сіють, як він росте, як його рвуть і їдять). Ця пісня не має приспіву та змін характеру, тому віднесемо її до одночастинних.

Розучування української народної пісні “Соловеєчку, сватку, сватку”

Розучіть українську народну пісню “Соловеєчку, сватку, сватку”. Текст запам’ятовується дуже легко. Зверніть увагу на чіткість виконання ритмічних малюнків, опору на сильну долю та дотримання половинних нот.

Виконання пісні “Соловеєчку, сватку, сватку” з рухами
Виконайте пісню “Соловеєчку, сватку, сватку” з рухами, якими

імітуватимемо трудові процеси.
1. Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як мак сіють?
Ось так, ось так, ось так сіють мак.
2. Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як ріс мак?
Ось так, ось так, ось так поріс мак.
3. Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як рвуть мак?
Ось так, ось так, ось так рвуть мак.
4. Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти, як їдять мак?
Ось так, ось так, ось так їдять мак.
Відомості про М. Лисенка

Продовжуючи тему “Будова музики”, звернемося до творчості видатного українського композитора Миколи Віталійовича Лисенка, основоположника української національної музичної школи.

Ми вже знаємо, що він є автором багатьох опер. Серед них: “Тарас Бульба” та дитячі “Коза-дереза”, “Пан Коцький”, “Зима та Весна”.
Сьогодні ми торкнемося інструментальної музики Миколи Лисенка. Він першим серед українських композиторів наділив її народнопісенними і танцювальними мотивами.
Прослухайте один із його інструментальних творів та визначте, для якого інструмента він написаний. Поміркуйте, що композитор хотів передати музикою.
Чи змінюються елементи музичної мови у прослуханому творі? Якщо так, то скільки разів?
Слухання. М. Лисенко. “Експромт” ля мінор
Відомості про експромт і будову “Експромта” М. Лисенка
Експромтами називають п’єси, створені композитором швидко, із запалом натхнення, без довгих підготовок та роздумів до написання.

Експромт Лисенка має чітко виражену тричастинну будову, адже зміна частин у творі приводить до змін елементів музичної мови. Виразне значення тричастинної форми цього твору полягає в тому, що повторення першої частини утверджує головну думку твору.

Підсумки уроку
Музичні твори можуть мати одно-, дво – та тричастинну будову. Це залежить від зміни характеру, розвитку почуття та настрою.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


ТРИЧАСТИННА БУДОВА МУЗИКИ - Плани-конспекти уроків по музиці