Виражальна роль ладу. Розучування колядки “Бог предвічний”. Слухання музики. Ф. Шопен. Вальс ре бемоль мажор та Вальс до мінор

7 КЛАС

Тема 1. Образний зміст музики

Урок 15

Тема уроку. Виражальна роль ладу. Розучування колядки “Бог предвічний”. Слухання музики. Ф. Шопен. Вальс ре бемоль мажор та Вальс до мінор

Мета уроку: вчити застосовувати знання з музичної грамоти на практиці; розвивати у дітей ладо-тональний слух, удосконалювати вокально-хорові навички; виховувати інтерес до музики Ф. Шопена.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-запис, портрет Ф. Шопена.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування.

1. Спів мажорного і мінорного звукоряду від ре, тонічних тризвуків.

2. Спів вправи для розвитку дикції.

Виражальна роль ладу. Розучування колядки Бог предвічний. Слухання музики. Ф. Шопен. Вальс ре бемоль мажор та Вальс до мінор

Діти, ми зараз проспіваємо з вами два лади – мажорний і мінорний. Одні звуки ладу сприймаються як нестійкі (II, IV, VI, VII), а інші (I, III, V) – більш стійкі, здатні створити відчуття повної завершеності музичної форми, речення твору. Ми в молодших класах вчили, що мажор веселий, радісний, бадьорий, а мінор – сумний, тобто ці два лади впливають на характер мелодії. Давайте просольфеджуємо з вами уривки народних пісень (одна у фа мажорі, а друга у ре мінорі) і порівняємо лади, характер пісень.

– Чи впливає даний лад на характер української народної пісні?

III. Розучування пісні – колядки “Бог предвічний”.

1. Вступна бесіда.

Діти, ви знаєте, що зимовий період починається із свят: св. Андрія, св. Миколая, Різдва, Водохреща І ми їх святкуємо з піснями.

– Що ви знаєте про колядки? (Розповіді дітей).

– Які ви вчили колядки?

– Сьогодні ми вивчимо з вами колядку “Бог предвічний”.

2. Художній показ пісні-колядки.

3. Розучую пісню по фразах за нотним текстом, слідкую за чистотою інтонування, дикцією, диханням.

IV. Слухання музики.

1. Розповідь учителя.

Фридерік Шопен польський композитор і піаніст, народився 22 лютого 1810 р. поблизу Варшави. Виконавський талант Фридеріка розвивався дуже швидко. З семи років його ім’я уже гриміло в артистокрачних салонах Варціави. Там же він закінчив консерваторію. Ф. Шопен писав музику винятково дія фортепіано. Його називають “поетом фортепіано”. Основні жанри його творчості – вальси, мазурки, полонези, балади, фантазії, ноктюрни. Велике місце у творчості Шопена займають вальси. їх у нього – 17.

2. Послухаємо Вальс ре-бемоль мажор.

(Діти слухають твір і характеризують).

Слухаємо цей вальс і чуємо в ньому кумедну скоромовку чи якусь жартівливу цікаву історію.

3. Одним з найбільш інтимних творів Шопена є його Вальс до дієз мінор. Композитор залишався сам на сам зі своїм смутком, недугою, нещастям. Марія Водзінська, жінка, яку кохав Шопен, не відповіла йому взаємністю. І була така хвилина, коли Шопен зібрав докупи всі листи від коханої, долучив іуди засохлу троянду, перев’язав рожевою стрічкою і підписав “Моя біда. Зачинялися двері у молодість, починалася епоха без надії на щастя, але народжувались дивні звуки знаменитого Вальсу № 7, до дієз мінор, який ви послухаєте, діти. (Звучить Вальс № 7).

У ньому звучать три теми, контрастні за своїм характером. Одна написана у мажорі, а інші – у мінорі.

– Яка роль ладу у цих контрастних творах?

– Яка тема повторяється тричі?

V. Підсумок уроку.


Виражальна роль ладу. Розучування колядки “Бог предвічний”. Слухання музики. Ф. Шопен. Вальс ре бемоль мажор та Вальс до мінор - Плани-конспекти уроків по музиці